Utfordret egne hotelldirektører på FNs tilgjengelighetsdag
Lørdag 3. desember var FNs internasjonale dag for funksjonshemmede. Scandic Hotels ser at tilgjengelighet er et økende behov for mange av hotellgjestene. De valgte å utfordre flere av sine egne hotelldirektører til å teste eget hotell i rullestol, heter det i en pressemelding fra kjeden.
– I Scandic ser vi at tilretteleggelse for ulike typer funksjonsnedsettelse er et behov blant alle segmenter av våre gjester. Vi tar det på alvor. Ingen skal snu i døren fordi de ikke tåler frokosten som serveres eller at rommene er utformet på en måte som gjør det ubekvemt å bo her. Scandic er for alle, sier administrerende direktør for Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.
For å holde seg på tå hev, ga Scandic flere hotelldirektører i kjeden en utfordring.
– Vi utfordret flere av hotelldirektørene til å teste eget hotell i rullestol gjennom en hel dag, slik at de får førstehåndserfaring med hva som fungerer og hvilke utfordringer man støter på som rullestolbruker ved hotellene. Dette gjør vi for å kontinuerlig bli bedre og se alles behov, sier Steen-Mevold.
Unik tilgjengelighetsstandard, som gjelder for alle
Tilgjengelighetsambassadør i Scandic Hotels, Magnus Berglund, mener det er viktig å vise gjester og øvrige aktører hvordan man kan jobbe med tilgjengelighet.
– Det som kanskje skiller måten vi jobber med dette på fra andre, er at vi ønsker å dele vår kunnskap og erfaring med andre. Derfor har vi blant annet gjort vårt omfattende e-læringsprogram om tilgjengelighet og funksjonsevne tilgjengelig for alle på våre nettsider. Vi har også laget en sjekkliste på 135 punkter, som vi kaller Scandics tilgjengelighetsstandard, sier Berglund. 90 av disse punktene er obligatoriske for alle hoteller, men for nyrenoverte hoteller og nye hoteller gjelder alle 135 punkter. Dette gjør Scandic unikt i verdenssammenheng.
I fjor vant hotellkjeden pris for sitt arbeid under World Responsible Tourism Award. De har også holdt innlegg i både EU og FN hvor de har fortalt om sitt tilgjengelighetsarbeid og delt av sin kunnskap.
Toppfoto: Rullestolbruker på hotell. Foto fra Scandic Hotels.